שאלה נוספת לגבי הפטריה היוגית

הרב יניב חניאטחשווןתשעד13/10/2013
שאלה:
שלום. בהמשך לתשובתך בקישור: http://www.shoresh.org.il/spages/shut/shut4275.htm הייתי שמח לקבל שם וטלפון של המרפא החרדי כדי להתייעץ איתו בנושא (ובנושאים אחרים). כמו כן, אני כבר מגדל את הפטריה (בלי לשהתמש - שופך את החלב) מקור הפטריה אינו ידוע היא נראית כגושים דומים לגבינת קוטג'. ברור שהיא גודלה בעבר גם על בסיס חלב טרף (כמו של נאקות) היא מנצלת כנראה את הסוכרים שבחלב. אני שוטף אותה היטב כל יום משאריות החלב ומכניסה כל יום לחלב חדש - החלב כמובן כשר. המטרה היא יצירת יוגורט כאשר הפטריה עצמה איננה נאכלת היא רקגורמת להחמצה.האם למרות זאת ניתן להשתמש ובאיזה צורה? אני מתנצל מכל הלב על כך שאני שואל שוב כאשר כבר ניתנה תשובה, אבל חשוב לי לפרט. תודה מראש שמואל
תשובה:
האמת היא שלא זכור לי מי המרפא שהתייעצתי איתו אז, אני מניח שמדובר בשמעון וגילה הלאג, שכותבים אצלנו רבות באתר, ניתן להתקשר אליהם- 0775052018.שוב, על פי התיאור שנתת זה נראה ככשר, ושגם אם היה באיזה שהוא שלב חלב לא כשר הוא בטל בשישים כבר.
תשובות נוספות בנושא-
הבהרה
עכשיו הבנתי יותר, זו שאלה קשה, שאלתי רב נוסף והוא הציע שעל החלק שנגע בחלב תשפכו מים רותחים ועל החלק הרגיש של הכפית מים חמים, אבל לא רותחים שיהרסו את הכפית.
עכשיו הבנתי יותר, זו שאלה קשה, שאלתי רב נוסף והוא הציע שעל החלק שנגע בחלב תשפכו מים רותחים ועל החלק הרגיש של הכפית מים חמים, אבל לא רותחים שיהרסו את הכפית.
כשרות
אפשר לשרוף קצת באש את הצד של הכף שהנחת על החלבי.
לא הבנתי את הקשר לחרוזים בקצה השני, למה זה קשור להכשר?
אפשר לשרוף קצת באש את הצד של הכף שהנחת על החלבי.
לא הבנתי את הקשר לחרוזים בקצה השני, למה זה קשור להכשר?
כשרות חרוסת
באופן עקרוני תמרים וצימוקים לא נחשבים לממש נגועים (שלא כמו נענע לדוגמא) ולכן בצירוף הסברא שהבאת, שמדובר במשהו מרוסק, הרי שאני חושב שניתן בהחלט לאכול את החרוסת. כפי שאמרת, במותצרים תעשייתים רבים עושים את זה לכתחילה, כלומר מועכים ללא בדיקה של כל פרי ופרי.
לגבי מה שאת עושה בבית, צריך לבדוק צימוקים בקלילות, במבט מול האור, ואין צורך לבדוק בקפידה אחד אחד, כי הצימוקים לא נחשבים לנגועים. תמרים נהוג לפתוח ולהביט לראות אם אין תולעים.
באופן עקרוני תמרים וצימוקים לא נחשבים לממש נגועים (שלא כמו נענע לדוגמא) ולכן בצירוף הסברא שהבאת, שמדובר במשהו מרוסק, הרי שאני חושב שניתן בהחלט לאכול את החרוסת. כפי שאמרת, במותצרים תעשייתים רבים עושים את זה לכתחילה, כלומר מועכים ללא בדיקה של כל פרי ופרי.
לגבי מה שאת עושה בבית, צריך לבדוק צימוקים בקלילות, במבט מול האור, ואין צורך לבדוק בקפידה אחד אחד, כי הצימוקים לא נחשבים לנגועים. תמרים נהוג לפתוח ולהביט לראות אם אין תולעים.
אבקת מרק בפסח
אבקת מרק בדרך כלל נחשבת לחמץ, בגלל שהיא נחשבת למכילה קמח (וזו אולי ההערה על הגלוטן, שהוא גלוטן חיטה), בכל מקרה, בדרך כלל במוצרי מזון נוהגים להקפיד על כשרות לפסח בגלל העובדה שהפועלים נכנסים לחדרי הייצור עם חמץ בידיים, או אוכלים תוך כדי עבודה וכדומה.
לכן- לא נוהגים לעשות שימוש במוצרים שאין עליהם הכשר לפסח, גם אם אין בהם קמח.
מצד שני, אם לא כתוב קמח על האריזה, ניתן בהחלט לשמור אותה לאחרי החג, במקום של החמץ שמוכרים לגוי ולעשות בה שימוש אחרי פסח.
אבקת מרק בדרך כלל נחשבת לחמץ, בגלל שהיא נחשבת למכילה קמח (וזו אולי ההערה על הגלוטן, שהוא גלוטן חיטה), בכל מקרה, בדרך כלל במוצרי מזון נוהגים להקפיד על כשרות לפסח בגלל העובדה שהפועלים נכנסים לחדרי הייצור עם חמץ בידיים, או אוכלים תוך כדי עבודה וכדומה.
לכן- לא נוהגים לעשות שימוש במוצרים שאין עליהם הכשר לפסח, גם אם אין בהם קמח.
מצד שני, אם לא כתוב קמח על האריזה, ניתן בהחלט לשמור אותה לאחרי החג, במקום של החמץ שמוכרים לגוי ולעשות בה שימוש אחרי פסח.
כשרות תותים
1. ההבדל הוא שבשעת הכנת המיץ הכל נמחץ לחלוטין, ומבחינה הלכתית יש הבדל בין בריה שלימה לבין משהו שלא נשאר ממנו זכר. באותה שיטה מכשירים חומוס למרות שלא בודקים אחד אחד או אפילו יין שבזמן הבציר נכנסים אליו המוני ברחשים. כשאנחנו קונים תותים, החרקים נשארים שלמים. בכל מקרה, לרוב הדעות כן ניתן להכשיר תותים.
2. כן, יש צורך. זה קושי גדול,ף אבל צריכים.
1. ההבדל הוא שבשעת הכנת המיץ הכל נמחץ לחלוטין, ומבחינה הלכתית יש הבדל בין בריה שלימה לבין משהו שלא נשאר ממנו זכר. באותה שיטה מכשירים חומוס למרות שלא בודקים אחד אחד או אפילו יין שבזמן הבציר נכנסים אליו המוני ברחשים. כשאנחנו קונים תותים, החרקים נשארים שלמים. בכל מקרה, לרוב הדעות כן ניתן להכשיר תותים.
2. כן, יש צורך. זה קושי גדול,ף אבל צריכים.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה








